Március 24.



biblia




Keresztút
A penitencia királya


ANGYALI ÜDVÖZLET

Teljes bíbordíszben, koronával fején, jogarral kezében, kísérettel lép föl s vonul el a keresztúton a penitencia királya. Aki ezt megérti, sírni kezd, - aki elindul nyomában nem győzi tisztára mosni lelkét.

Jézus alázatba s szenvedésbe öltözve eleget tesz bűneinkért, mélyebben fölfogva bűneimért.
Mert akit a penitencia kegyelme megérint, annak szemei előtt a passió izgalmas jeleneteinek alakjai szétfoszlanak, a zaj elcsitul, Jeruzsálem környéke puszta lesz, a két lator keresztje eltűnik s a lélek magára marad Jézusával.

Keresztje előtt térdelek, vérének csepegését hallom, összes kínja lelkemre borul, megnyitja ajkait s kérdi: „Ember, mit tettél?”
S öntudatom feleli s az egész világnak kiáltja: Vétkeztem!
Bűneimet senkivel meg nem oszthatom, értük mások könnyeit föl nem ajánlom, hisz úgy állok itt, mintha az egész világban én magam volnék, mintha nem volna anyám, atyám, barátom!

Ezek tényleg most számba nem kerülnek, mert nekem, nekem magamnak kell penitenciát tartanom!

De a penitencia érzése tüzesebb s mélyebb, azt az az öntudat, hogy vétkeztem, nem jellemzi eléggé

Jézus, miután kérdőre vont, magára veszi bűneimet, megrémülve kérdezem: Mit akarsz Uram? Hová mégysz? „Kereszthalálba”, feleli.
Én voltam a bűnös, de a penitenciát az Úr Jézus tartotta meg helyettem s meghalt értem.
Értem halt meg.
Ne mondd, hogy sokakért halt meg.
Minden virág a földön azt mondhatja: A nap értem van az égen.
Belőle, általa élek.
Úgy az Úr Jézus értem szenved, értem gyullad ki a lelke vérvörösen.

S azt mondják a szentek:
Értem, értem halt meg, ezt mondja a Szent Szűz a maga módja szerint, ezt mondom én is:
Értem, értem szenved, úgy szeret, hogy értem halt meg.



Gondolatok a Virágvasárnap titkáról

„Áldott, aki az Úr nevében jön...”

Virágvasárnap titka, az Úr Jézus dicsőséges szenvedésének elővételezésében rejlik.

Ezzel a nappal nyitja meg Egyházunk az év legszentebb hetét, a nagyhetet. A templomban gyülekező hívek lélekben már előre arra készülnek, hogy átéljék az Úr húsvéti misztériumát, vagyis szenvedését, kereszthalálát, feltámadását, és megdicsőülését is.


„Áldott, aki az Úr nevében jön...”

Virágvasárnap nélkül ünnepelve a Szent Háromnapot, félő, hogy a názáreti Jézus egyéni élettörténetére emlékeznénk csupán: perére, megkínzására és kivégzésére.

Ezen a vasárnapon azonban már előre kaphatunk néhány sugarat Húsvét hajnalának, Jézus feltámadásának dicsőséges fényéből. Igen, Nagypéntek sötétségét, fájdalmas gyászát Virágvasárnap és Húsvét ragyogása keretezi.

Tábor hegye, a Színeváltozás jelenete juthat eszünkbe, ahol szintén az elővételezett dicsőség, a Mennyország előíze öleli körül a nagypénteki áldozatot.

Tündöklő fényességben áll ott az Úr Jézus, miközben Mózessel és Illéssel épp eljövendő szenvedéséről és kereszthaláláról beszélget. Virágvasárnap fénye is onnét származik, ha csak kis résnyire bár, de mégis előre feltárulni látszik az Üdvösség ajtaja.

Péterrel együtt nekünk is örömmel, bátorságot merítve ki kell mondanunk: „Uram, jó nekünk itt!” De azután minden lecövekelő és sütkérező magatartás helyett nekünk is tovább kell mennünk Jézussal, az Ő kegyelméből, Vele együtt részesedve a szenvedésből, vállalva mindennapjaink keresztjeit. Igen, nekünk is le kell jönnünk a Tábor hegyéről, hogy az Úrral együtt fölmenjünk Jeruzsálembe, arra a másik hegyre, amit Golgotának hívnak.

A virágvasárnapi ünneplő népsokaság éppen ezen a ponton tévesztette el az utat. Csak a földi dicsőségben és a csodavárásban akarta követni Krisztust, a keresztútra azonban már nem lépett rá.

Mi ne vonakodjunk az Úr Jézus nyomdokain járni! Ne feledjük: ha Vele együtt szenvedünk, Vele együtt meg is dicsőülünk. Legyen meg bennünk is ugyanaz a lelkület, mint Benne, aki Isten létére megalázta önmagát, és engedelmes volt mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig. Ezért Isten felmagasztalta és megdicsőítette Őt.

Lépjünk hát mi is az Úr nyomába, hogy amint kegyelméből társai vagyunk a kereszthordozásban, ugyanúgy feltámadása dicsőségének és örök életének is részesei lehessünk.



A keresztény húsvétot megelőző nagyhét,

mely egyben a negyvennapos böjt utolsó hete is, a virágvasárnappal kezdődik. Virágvasárnap ünnepén a Jézus passióját megelőző győzedelmes jeruzsálemi bevonulásáról emlékezik meg az egyház. A szamárháton Jeruzsálembe érkező prófétát ujjongó tömeg fogadta, és - a zsidó hagyomány szerint - az életet, reménységet, győzelmet szimbolizáló pálmafa-ágakkal integettek neki. A béke üzeneteként értékelték, hogy Krisztus nem a harcba indulást jelképező lovon, hanem a keleti tradíció alapján békés állatnak tartott szamáron ülve jött a városba.

A diadalmas jeruzsálemi bevonulásra történő megemlékezés hamarosan a keresztény liturgia része lett, előbb Konstantinápolyban majd ezt követően Rómában is hagyománnyá vált a pálmavasárnap megünneplése. A kereszténység terjedésével, a mérsékelt égövi és az északi országokban - ahol az éghajlati viszonyok miatt nem honos a pálma - a pálmaágakat tiszafa-, lucfenyő-, puszpáng ágakkal, barka vesszővel, később pedig megszentelt virágokkal váltották fel, és az ünnep elnevezése a pálma- helyett virágvasárnap lett.

A húsvét eredetileg zsidó ünnep volt,

héber neve pészach, ami az arámi paszkha, átmenet, átvonulás szóból ered.

A zsidók ekkor ünnepelték és ünneplik meg az egyiptomi fogságból való szabadulásukat és kivonulásukat, valamint ekkor emlékeznek az újszülöttek megmentésére. Jézus Krisztus halála előtt a pészach ünnepén abban a tudatban hívta tanítványait az utolsó vacsorára, hogy az egy új szövetség megalapításának lakomája.

A keresztények ekkor ünneplik meg, hogy Jézus Krisztus a nagypénteki kereszthalálát követő harmadik napon feltámadott, vagyis „átment” a halálból az életbe. Ezzel az áldozatával váltotta meg az emberek bűnét, feltámadásával pedig győzedelmeskedett a halál felett.
A húsvétnak meghatározó szerepe van a keresztény egyházi évben, szinte az egész liturgikus év a húsvéthoz igazodik. A szertartásrendi, liturgikus szövegek (szentírások, olvasmányok, könyörgések, zsoltárok) mind arra utalnak, és arra hívják fel a hívok figyelmét, hogy a húsvét a szabadulás és a megváltás ideje. A katolikus és ortodox egyházakban minden mise lényege ez, vagyis az Eucharisztia (Oltáriszentség) szertartása, ami a húsvéti eseményekről szól.



Virágvasárnap a Nagyhét és Húsvét kapuja.

Olyan, mintha egy nagy zenemű nyitányát hallgatnánk meg, amely összesűrítve minden fontos elemet tartalmaz már. Ünnepélyes esemény, amely kiemeli Jézus messiási nagyságát, és öröm forrása a tanítványok számára. Ezen a napon együtt van az öröm és a fájdalom. Két kép, két jelenet áll előttünk: a Jézust dicsőítve fogadó, hozsannázó tömeg és azok, akik keresztre kivájnák. Jeruzsálem kapujában Jézust királyként ünnepelték, örömrivalgásokkal fogatták, pálmaágakat lengettek. Azonban néhány nap múlva ugyanaz a tömeg, ugyanolyan egyöntetűleg azt kiáltotta: feszítsd meg őt.

Ezen a vasárnapon Jézus jeruzsálemi bevonulását ünnepeljük, de az evangélium az ő szenvedéséről szól. A mai szentmise ezt sajátosan jeleníti meg. Szentmise elején van a barkaszentelés és körmenet. Az evangéliumban Jézus szenvedés történetét halljuk.
Mindez megmozgatja a gondolatvilágunkat, érzéseinket és cselekvésre ösztönöz. Évenként megismétlődve csodálkozva kérdezzük, hogyan kiálthat ugyanaz a tömeg hozsannát és hogyan kérheti később Jézus keresztre feszítését. Azonban nem nehéz felismernünk az ember ingatag jellemét.

A megváltás drámáját szemlélve eszünkbe jut, hogy Jézus szenvedés története tele van összeesküvőkkel, cinkosokkal. Júdás elárulta őt, szent Péter megtagadta, a zsidók a rómaiak kezére adták. Pilátus pedig mossa a kezét, hogy a tömeg „feszítsd meg”-et kiálthasson.

Sajnos a tömegben mi is ott vagyunk. Ott vagyunk virágvasárnap is, örömünkben pálmát lengetve. De ott vagyunk a feldühödött elvakult tömegben is, amikor a nép azt kiáltja nincs királyunk, feszítsd meg őt. Ugyanis van úgy, hogy lelkesedéssel tölt el az Úr Jézushoz való tartozás ténye, a keresztény élet. Máskor éppen az ellentéte próbál eluralkodni rajtunk és nehéznek, fáradságosnak találjuk Krisztus követését. Jézus szándéka azonban, hogy ne ilyen tömeg emberek legyünk.

Nem feledhetjük, hogy a mi hivatásunk az, hogy a megváltás fényénél lássuk önmagunkat, a világot, a történéseket. Ugyanis már nem alaktalan tömeg vagyunk, hanem megváltott személyek. Ha valamit tehetünk azt Cirenei Simon helyéről, tehetjük meg: Hordozzuk Krisztussal együtt a megváltás eszközét, vagy éppen Veronika kendőjével töröljük le a sírók könnyeit. A századossal együtt boruljunk le és valljuk meg. Ő valóban Isten Fia, az életünk szabadító Megváltója.


forrás: frh.theol.u-szeged.hu/mihaly/viragvaa.htm—Bognár István — erzsebetrosta.hu

MÉG: Virágvasárnap







Barsi Balázs ferences atya gondolatai

Sok száj, melyből a mai napon „Hozsanna” hangzik, pár nap múlva már „Feszítsd meg!”-et kiált

P. Barsi Balázs virágvasárnapi elmélkedése


„Sokan az útra teregették köntösüket, mások meg a lombos faágakat, amelyeket a réten vágtak. Akik előtte jártak, és akik kísérték, így kiáltoztak: Hozsanna! Áldott, aki az Úr nevében jön!”

Sokan, de nem mindnyájan. A város éli tovább a maga megszokott életét. Érzéketlen az Isten érkezésére, nem áll meg, nem figyel, nem csodálkozik. Így van ez azóta, hogy a bűnbeesett Ádám fiai fölépítették első városukat, s így is lesz mindaddig, amíg az utolsó város is össze nem dől az utolsó napon.

Jeruzsálem lakóinak összességéhez képest ez a sokan nevetségesen kevés, mégis ez a kisded nyáj felelős az egész város üdvösségéért. Körmeneteinknek, melyeken énekszóval kísérjük végig az oltáriszentségben jelen lévő Urat a város utcáin, súlyos teológiai mondanivalójuk van, mert szembesítik a csip-csup ügyekben nyüzsgő vagy éppen közömbösen bámészkodó várost Krisztussal. Létezhet- e élesebb kontraszt a test kívánságától és a szemek kívánságától uralt vásári bazárok és a Legszentebbet kísérők ünnepi vonulása közöttinél?

De ennél több is történik. A körmenet a várost a teremtő isteni jelenlét erőterébe emeli, azaz visszahelyezi eredeti összefüggésébe, ahonnan kiszakadt. A körmenet azt is kifejezi, hogy Istentől jöttünk, vele járjuk életünk útját, s hozzá is térünk vissza. Kétes értékű az a fajta rajongás, mely egy egész várost magával ragad, még ha látszólag őszintén Jézus Krisztusért lelkesednek is. A háttérben mindig olyan önző, politikai vagy gazdasági érdekek és elvárások húzódnak meg, melyeknek Jézus nem tud és nem is akar megfelelni. A rajongók hada így rövidesen megcsappan – mint mikor az élet kenyerének mondta magát, s ezért sokan megütközve a kemény beszéden elpártoltak tőle –, és győz a tömegvonzás törvénye: a virágvasárnapi ünneplőket a város beszippantja, elnyeli. Sok száj, melyből a mai napon „Hozsanna” hangzik, pár nap múlva már „Feszítsd meg!”-et kiált.

Jézus azonban az egész városért és az egész népért fölajánlotta halálát, nem csak a hűségesekért. Mindenkinek megszerezte a belépés lehetőségét abba a városba, amely felé mi is zarándokolunk: a mennyei Jeruzsálembe. Annak a városnak lakói közül nem sokan vagy kevesen, hanem kivétel nélkül mindenki hódol az Úr előtt, és mond neki „ékes éneket” – örökkön-örökké.


forrás: facebook.com/barsibalazsofm/