Hazahozták és újratemetik Slachta Margitot

A Barankovics Alapítvány kezdeményezésére a Szociális Testvérek Társasága 2021 augusztusában megtartott nemzetközi káptalanja támogatta Slachta Margit testvér földi maradványainak hazahozatalát és újratemetését.


Az újratemetéssel kapcsolatos teendőket végző Nemzeti Örökség Intézete munkájának köszönhetően a földi életét 1974. január 6-án Buffalóban befejező és ott eltemetett Slachta Margit exhumálása október 26-án megtörtént és Margit testvér november 9-én megérkezett Magyarországra.
Újratemetése 2021. december 7-én 16.00 órakor lesz a Fiumei úti sírkertben.

Az 1884. szeptember 18-án született Slachta Margitot parlamenti és szociális munkája mellett legtöbben életveszélyt is vállaló embermentő munkájáról ismerik, hiszen vezetésével a szociális testvérek több, mint ezer zsidó életét mentették meg. Szembeszállt a pusztító ideológiákkal, a fasizmussal és a kommunizmussal egyaránt.

Fő célja volt az ember, az egyén és a család boldogítása, a gyermek-, nő- és családvédelem, ide értve az evilági boldogítás mellett az örök célok felé törekvés segítését is. Ehhez kevésnek tartotta a karitász munkát, emberhez méltó társadalmi körülményeket kívánt kialakítani. A társadalmi reformok és a belső megújulás szolgálata által egy egészen új krisztusi világ előkészítésén fáradozott, amelyben egyre kevesebb a hajótörött, tehetetlen, elhagyott ember.

Meggyőződése volt, hogy a törvényhozásban elengedhetetlen a tízparancsolat érvényre juttatása.

A társadalom krisztusibb berendezkedése nélkül minden szociális és karitatív működés elégtelen. Nem alamizsnálkodással akart csupán segíteni, hanem erkölcsi támasszal, népneveléssel. Arra hívta fel a figyelmet, hogy a krisztusi alapok elvesztése jogbizonytalanságot eredményez, mert az ember önmagában nem képes más emberek számára az emberi méltóságot és jogot biztosítani. Az ember nem diktálhat erkölcsöt. Az erkölcstelen törvényekkel szemben az Istennek való engedelmességet vállalta akkor is, ha az veszélyes volt, hiszen – ahogy 1943-ban a világnézeti Credo-ban megfogalmazta: „az igazság kérlelhetetlen és alkutlan, de az isteni irgalom határtalan.” 1908-ban választott szerzetesi életmottója: Jézusom, irgalom.
Az elmúlt évszázadban nem volt ritka, hogy éppen a hazájukat nagyon szerető és szolgálni akaró emberek kényszerültek azt elhagyni. Közéjük tartozott Slachta Margit is, aki személyesen és az Amerikában élő testvérek segítségével is hazáját és az amerikai magyarokat szolgálta, a nem magyar ajkú amerikaiak között pedig nemzeti propagandát fejtett ki. A második világháború utáni két képviselői ciklusában a keresztény és nemzeti értékek melletti alkutlan kiállása miatt azonban a mentelmi bizottság javaslatára háromszor zárták ki az Országgyűlés törvényhozói munkájából és bujkálni kényszerült.

1949 nyarán, amikor nem kapta meg az újabb választásokon való részvétel és legalább ellenzékben a haza szolgálatának lehetőségét, elmaradt tengerentúli társulati kötelességeinek teljesítése miatt illegálisan hagyta el Magyarországot, de 1949. június 20-án Rónai Paula testvérnek és a testvérközösségnek írt levelében visszatérését ígéri, amint feladatait elvégzi. A korabeli dokumentumok szerint 1951 novemberében érkezett Bécsbe, ahonnét ugyancsak illegálisan szeretett volna visszajönni Magyarországra, sikertelenül.


Ami akkor több hónapos próbálkozás ellenére sem volt lehetséges, az most, 70 évvel később a hálás utókor jóvoltából megtörténhetett. Beigazolódni látszik a testvéreknek olyan sokszor tanított igazság: „A dolgok értékét az határozza meg, hogy végeredményben mi lesz belőlük.”


2021. november 16.
Németh Emma, a Szociális Testvérek Társasága kerületi elöljárójának írása
fotó: Szociális Testvérek Társasága
forrás: magyarkurir.hu/hirek/hazahoztak-es-ujratemetik-slachta-margitot





Szerzetes, politikus, aktivista
Slachta Margit különleges életútja


A Slachta Margit által életre hívott szociálisan érzékeny katolikus közéletiség és a nők jogaiért kiálló feminizmus rengeteg elméleti és gyakorlati, közéleti, emberiességi és szociális kihívással nézhetett szembe a XX. század traumáinak idején, és ő nem riadt meg semmiféle feladattól.
Slachta Margit 1884-ben született lengyel eredetű katolikus nemesi család gyermekeként Kassán. A família korábbi nemzedékeiben ügyvédeket, tisztviselőket, vármegyei hivatalnokokat találunk, apja a Kassai Takarékpénztár igazgatója volt. Margit szülővárosában végezte iskoláit, majd Kalocsára került, az ottani tanítóképzőbe, ahol német-francia szakos képesítést szerzett.

Győrben, majd a pesti állami tanítóképzőben vállalt állást. 1908-at írtak, ez az esztendő pedig sorsdöntőnek bizonyult családja, de az ő számára is. Fény derült arra, hogy apja felelőtlen döntésekkel csődbe vitte az általa vezetett pénzintézetet, és saját családját is.
Nem maradt más választásuk, mint az, hogy megélhetési okokból és a szégyen elől menekülve az egész család kivándoroljon Amerikába. Margit azonban, aki már ekkor is igen határozott, céltudatos, önálló nő volt, nem ment a többiekkel.
Már csak azért sem, mert ebben az időben talált rá igazi hivatására.

A szociális munka és a nők védelme mellett kötelezte el magát, bekapcsolódott az Országos Katolikus Nővédő Egylet munkájába. Állását feladva Berlinben nyert képzést a nőmozgalmi munkára, rövidesen pedig már lányok, asszonyok számára szervezett szociális tanfolyamokon tartott előadásokat.

Ekkor ismerkedett meg Farkas Edittel, a korabeli hazai katolikus nőmozgalom és szociális munka nála idősebb alakjával, aki Szociális Missziótársulat néven, Prohászka Ottokár fehérvári püspök támogatásával olyan, apácarendnek nem minősülő, ám a kánonjog hatálya alá tartozó és egyházi jellegű szervezet megalapításán dolgozott, amelynek egyszerű fogadalmas tagjai a karitatív és szociális munkát, különösen a nők támogatását tekintették feladatuknak.

Margit tagja lett a szervezetnek. A világban munkálkodtak, de lényegében szerzetesi életet éltek. A krisztusi szeretet szellemében végezték feladatukat, a szociális nőiskolák rendszerének megszervezését, amelyből előadóként és vezetőként Margit is kivette a részét.
Ez a munka a nőtársaknak kínált képzést, érdekvédelmi és érdekképviseleti tevékenységet jelentett, a nők jogaiért, egyenjogúsításáért. Egyebek között szavazati joguk elnyeréséért folytatott küzdelmet.
A társulat házakat létesített, hallatta hangját a közéletben, sőt Keresztény Nő, majd pedig Magyar Nő címmel lapot is kiadott, amelyeknek Slachta Margit lett szerkesztője és állandó szerzője. A világháború előtt és alatt ez a lap A keresztény feminizmus lapja beszédes alcímmel látott napvilágot, a nők egyenjogúsítását követelve.

Két tűz között

Margit a korábban csak a baloldal, a szociáldemokraták által felvállalt nőügyet keresztény szellemben igyekezett szolgálni, vállalva azt is, hogy konzervatív egyházi körökben gyanakodva, értetlenül, a baloldalon ellenségesen nézték a munkáját. Ez a munka sok mindenre kiterjedt, a női egyenjogúság törvényi biztosításának és a nők választójogának követelése mellett gyakorlati képzéseket nyújtó tanfolyamokat, családvédelmi akciókat, a sajátosan női foglalkozásokra irányuló képzéseket, felvilágosító, érdekvédelmi munkát is magába foglalt. Része volt hátrányos helyzetű nők, cselédek, elhagyott asszonyok, leányanyák felkarolása is.

A háború alatt a Társulat már a Keresztény Szocialista Párt női tagozataként is működött, 1918-ban pedig a nagyobb közéleti jelenlét érdekében Margit Keresztény Női Tábor néven önálló politikai szervezetet is létrehozott. Az őszirózsás forradalom idején üdvözölte a Károlyi-kormányt, mert az megadta a nőknek is a választójogot, más politikai témákban azonban ekkor és később is legitimista, királypárti nézeteket vallott, a trianoni béketárgyalások idején a győztesektől igazságos elbírálást követelő nőtüntetést szervezett.

Az első nő a parlamentben

Amikor 1920-ban nemzetgyűlési választásokra került sor, a Keresztény Nemzeti Egység Pártja színeiben egy pótválasztáson Budapest I. kerületében mandátumot szerzett. Ő volt az első nő az ország házában, ami hatalmas áttörést jelentett, ekkor derült ki, hogy az épületben még női toalett sem volt. Bár a képviselők zöme furcsának találta, hogy egy nő, ráadásul egy katolikus apácaféle ül közöttük, Slachta Margitot ez nem hozta zavarba.

A két esztendő alatt, amit a Tisztelt Házban töltött, huszonnyolc beszédet mondott, több törvényjavaslatot terjesztett elő, elérte, hogy a többiek egyenrangú társként tekintsenek rá. Megnyilatkozásaiban ekkor is a szociális igazságosság és a női jogok mellett szállt síkra. 1922-ben mandátuma megszűnt, az új választáson való indulását a püspöki kar kívánságára Farkas Edit megtiltotta. Ekkor indult a Szociális Missziótársulatnak szabályozott szerzetesi közösséggé való átalakítása. Margit ezzel nem értett egyet, a világból, a közéletből való kivonulás veszélyét érezte benne.
A Farkas Edittel való ellentéte oda vezetett, hogy 1923-ban néhány társával kizárták a Társulatból, ám ők heteken belül az eredeti célok mentén, Szociális Testvérek Társasága néven új közösséget hívtak életre.
Amikor nem csak szavakra volt szükség

Margit vezetésével a következő két évtizedben ez a közösség szépen gyarapodott, házak sorát nyitotta meg, életre hívták a munkájuk lelki támogatására hivatott Szentlélek Szövetséget, az anyagi fedezet egy részéről pedig úgy gondoskodtak, hogy a nővérek Amerikában és Kanadában vállaltak munkát, ott is meggyökereztetve a Társaságot. Margit számára a II. világháború évei is tartogattak új kihívásokat.

Mélyen hívő emberként felemelte a szavát a nyilvánosság előtt a zsidótörvények, majd a deportálások ellen, petíciót adott be a munkaszolgálatosok érdekében, amikor pedig Szlovákiában a zsidók tömeges megsemmisítése fenyegetett, Rómába ment, XII. Pius pápánál elérve, hogy járjon közbe Tiso páter kormányánál az akció felfüggesztése érdekében.
A hazai deportálások idején a társaság házai üldözött zsidóknak adtak menedéket, olyanoknak, mint az író Heltai Jenő, a szobrász Vilt Tibor, a színésznő Márkus Emília és sokan mások, munkatársai közül pedig Salkaházi Sára életét is adta az üldözöttekért.
Kommunizmusban és emigrációban

Margit 1945-ben, a háború után pártonkívüliként ismét bekerült a parlamentbe, az 1947-es választásokon pedig a közben párttá alakult Keresztény Női Tábor színeiben nyert mandátumot. Ellenzéki, kereszténydemokrata elveket képviselt, élesen bírálta a baloldal politikai sakkhúzásait, amivel sokakat haragított magára. Utolsó nagy beszédét az egyházi iskolák államosítása ellen mondta el 1948 nyarán, a munkáspárti képviselők zajos tiltakozása közepette.

Szinte dicséretnek számít, hogy az 50-es és a korai 60-as évek egyik legelvakultabb, vérgőzös pártembere, a közbeszédben – mivel valaha pékinas volt – csak Buci Gyurinak csúfolt Marosán György elvtárs durva beszólásokkal kísérte felszólalását.

Az államosítási törvényt elfogadták, amikor pedig a kommunista-szociáldemokrata többség ezt ünnepelve a Himnusz éneklésébe kezdett, ő ülve maradt, amiért fél évre kitiltották a Tisztelt Házból és megvonták mentelmi jogát. Ezt követően már bujkálnia kellett, 1949 nyarán pedig illegálisan elhagyta az országot, de a nővérek a Társaság feloszlatása után titokban folytatták munkájukat.

Margit Bécsbe ment, de amikor a Rákosi-éra derekán kiderült, hogy hazatérésére nincs esély, végleg Amerikába, a Társaság egyik ottani házába költözött. Nemes Borbála álnéven dolgozott a Szabad Európa Rádiónak, 1956-ban segítette a menekülteket, de lassan elszigetelődött.

Utolsó éveit, amelyeket a Társaság amerikai szervezetében történt szakadás is keserített, testileg és lelkileg fokozatosan leépülve töltötte Buffalóban, 1974 elején bekövetkezett haláláig. Berkeley Springsben temették, zsidómentő munkáját pedig a Yad Vasem a Világ Igaza kitüntetéssel ismerte el 1985-ben.

Itthon a rendszerváltás hozta meg személye rehabilitációját; a Társaság, amely őrzi emlékét, kiléphetett az illegalitásból és a 90-es években hivatalos pápai elismerést nyert, ő maga pedig halála után több kitüntetésben részesült, emléktábla, utcanév idézi alakját, mint a szociálisan érzékeny katolikus közéletiség megtestesítőjéét.



2020 június 18.
Horváth Pál, filozófus
Ez a cikk a Képmás magazin 2020. márciusi számában jelent meg.
forrás: kepmas.hu/szerzetes-politikus-aktivista-slachta-margit-kulonleges-eletutja



Újratemették Slachta Margitot -

Újratemették Slachta Margitot

Újratemették az amerikai emigrációban 1974-ben elhunyt Slachta Margit szerzetes nővért, a magyar Országgyűlés első női képviselőjét kedden Budapesten, a Fiumei úti sírkertben.


A magyar Országgyűlés első női képviselője, az amerikai emigrációban 1974-ben elhunyt Slachta Margit szerzetes nővér újratemetése a Fiumei úti sírkertben

A szertartást vezető Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek úgy fogalmazott: Slachta Margit a keresztény szeretet eszményét "tudta és akarta nyilvánosan, cselekvő módon, szóban és tettben képviselni".

A háború alatt átgondoltan, szervezetten támogatta a szegényeket és mentette az üldözötteket, de a háború után kezdődő újabb önkényuralom embertelenségét is meglátta, és mert ellene szót emelni a parlamentben is.

Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes beszédében kiemelte: a mindenkori magyar állam és kormány feladata megszervezni, hogy a különböző korok és okok miatt idegen földben lévő magyarok hamvai hazakerüljenek. "Ez kötelesség, főhajtás és elégtétel" - szögezte le.

A Barankovics Alapítvány kezdeményezésére a Szociális Testvérek Társasága és a Nemzeti Örökség Intézete közreműködésével november 9-én hozták Magyarországra Slachta Margit földi maradványait.



Újratemették Budapesten a magyar országgyűlés első női képviselőjét – fotók


2021 december 7.
fotó: Mti Szigetváry Zsolt
forrás: blikk.hu/galeria/ujratemettek-slachta-margitot/m810w4e#galeria